typesomielin.blogg.se

2013-12-24
23:58:00

Christmas Eve
GOD JUL ALLA MÄNNISKOR!
 
Idag har det då alltså vart julafton! Helt galet :) 
Måste säga att det inte riktigt kändes som julafton. Det var lite tomt på nått vis. Men det beror väl mest på att jag i år befann mig någon helt annanstans under jul. Utan min kära familj :( Så ja, det kändes rätt så tomt. Var garanterat inte den enda au pairen som känt på detta viset idag.
Måste dock säga att idag var den perfekta julaftonsmorgonen vädermässigt. Snö överallt och strålande solsken!
 
I morse var jag super trött (precis som jag misstänkte att jag skulle vara). Men upp kom jag! Åt frukost och möttes av några "Merry Christmas" ;) Sen blev det skypa med familjen där hemma som precis kollat på Kalle Anka och avslutat middagen. Fick även chansen att prata med farfar :') Åååååh just i den stunden önskade jag verkligen att jag hade vart hemma hos er alla. Julafton är ju liksom ingen big deal här. Det kändes verkligen konstigt att inte sitta där i soffan framför tv:n och vänta på att få dela ut julklapparna till varandra. Och sedan skall kvällen avslutas med att kolla på "Kan du vissla Johanna" och "Karl-Bertil Jonsson". Härliga traditioner!! Efter vårt julaftons samtal så fick min dag gå vidare här i staterna. Dock gick den ganska så trögt till en början. Såg dock till att få min dos av "Kalle anka" på youtube och sedan kolla "Karl-Bertil Jonsson" på Svtplay :) Gjorde mitt bästa att få lite hemma-känsla. Under eftermiddagen kände jag mig brutalt rastlös måste jag säga. Satt på mitt rum och chillade. Men där kan jag ju inte sitta hela dagen. Det är ju julafton för tusan!!! Så jag tillbringade tid att sitta och kolla på när min värdmamma och tjejerna bakade kakor som dom skulle ta med till julmiddagen hos mormor & morfar på kvällen. Tro nu inte att jag inte erbjöd min hjälp vid bakningen, för det gjorde jag allt. Men det fanns inget större för mig att hjälpa till med. Alla positioner var liksom redan tagna, haha. 
Öppnade endast en av mina julklappar från Sverige idag. Min julklapp ifrån Elin och Josefin :) Tack så mycket för bilderna brudar! <3 Dom ska jag sätta in i ett fint album!
 
När kvällen äntligen kom var det dags att åka till mormor och morfar på middag. Detta var nog det jag sett mest fram emot idag, eftersom jag då skulle få bli omringad av massa folk. Idag skulle jag ju ha gjort köttbullar att ta med till middagen förresten. Så blev det ju såklart inte, haha. I mitt försvar så hade inte mina värdföräldrar handlat de ingredienser som jag behövde ;)
 
I några veckor nu har vi gjort vårt bästa att spara på tomma mjölkdunkar. På julafton så är det tradition i detta kvarter att tända ljus i dessa dunkar/förpackningar och sedan placera dom längs med gatan. Så min värdpappa och barnen var ute och fixade med detta. Typ la sand i botten, satte in ljusen osv. Sedan tände vi dom innan vi åkte på middagen. Och jag måste säga, det blev verkligen jätte fint med alla dess ljus som lös upp varje gata :)
 
Det är alltid så trevligt hos mormor'n och morfar'n :) Och maaassor av god mat dessutom ;) haha Träffade även några nya släktingar. Väldigt trevliga sådana. Och alltså, när det gäller högen med julklappar i källaren så kan vi snacka om att saker "går över styr"! Helt sjuuukt va paket de va till alla barnbarn. För att förtydliga min värdfamiljs jultraditioner så är det typ alltid middag hos mormor & morfar på julafton och då delas det ut julklappar släktingarna emellan. De vuxna (typ mina värdföräldrar, min värdmammas föräldrar och syskon) brukar lotta vem som skall köra julklapp till vem. Vilket är smart, så slipper man köpa miljoner julklappar. Vilket det förstås redan var eftersom alla köpte minst 5-6 julklappar till varje barn eller så, haha. 
När det väl var dags för att öppna alla julklappar efter middagen så var jag lite fotograf och fotograferade alla lyckliga barn :) Tjejerna var ansvariga för att dela ut alla julklappar och se till så alla fick rätt paket i rätt hög. Själv hade jag inte förväntat mig att få några julklappar idag. Men så visade sig att mormor'n och morfar'n hade köpt två julklappar till mig! Alltså dom är ju för söta! :') Fick ett jätte fint armband och sen ett paket med tvålar, lotion, duschkräm osv. Jätte fina presenter! 
Dagen till ära så bjöd mormor även på väldigt goda drinkar! Det säger man ju inte nej till liksom ;) Sen kom min värdmammas bror och bjöd mig på en shot dessutom! Very nice ;) Fireball tror jag den hette.
Och på tal om min värdmammas bror....självklart var typ de första han säger "Hey Elin, where is the swedish meatballs?" ;) haha jag VISSTE att han skulle säga det! 
 
Efter en hur trevlig kväll som helst packades alla barn, värdföräldrar och au pairen in i bilen. Barnen gick direkt i säng. Jag och min värdpappa satte dock igång att placera julklappar under granen. Tomten kan ju inte göra allt själv liksom ;) Sedan la sig lilla Elin i säng hon också. I morgon är det Christmas Day och då är det paketöppning som gäller. Troligen i gryningen om jag känner mina värdbarn rätt ;) Får se när det kommer knackas på dörren i morrn morgon!
 
Godnatt och GOD JUL på er alla!
 
Granen hos mormor'n och morfar'n :)
Här har det ätits maaassor med god mat...
Lite julklappar 
Mjölkdunken
Det blir rätt fint ändå :)
Vår julbeslysning!
Vår julbelysning!
Vår julgran! :)
MINA julklappar ;) 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: