typesomielin.blogg.se

2013-12-13
23:10:00

LUCIA
13 December! Lucia :) Har verkligen gjort mitt bästa att fira denna dag så som vi gör där hemma i Sverige. För några veckor sedan var jag inne på att hinna baka lussekatter innan denna dag. Den planen gick i stöpet. Hade också planerat att kanske klä ut mig till lucia/tärna och lussa för familjen. Den planen gick också i stöpet eftersom jag försov mig lite denna morgon, haha. I och för sig så hade jag inte direkt fixat några "lusse grejer". Men jag fick mig åtminstone en liten lucia fika under dagen men pepparkakor, clementin och JULMUST!! Tack o lov så smakade julmusten från Ikea som den ska göra. Det är ju ingen apotekarnes som sagt...men det får duga! Man tager vad man haver. Mysigt blev det i vart fall. Julmusik och tända ljus i adventsljusstaken :) 
 
Idag kom bara yngsta tjejen hem med bussen. Äldsta tjejen hade genrep inför julshowen nästa vecka. Så vi fick åka och plocka upp henne så fort vi hämtat upp 4-åringen på preschool. Sedan bar det av hemåt. Dagen till ära hade jag ju så klart glitter i håret. Tjejerna fick också glitter att ha i håret. Äldsta tjejen och jag satt och kollade lite lucia-klipp på youtube. "I don't understand what they are singing. But it's beautiful though" ;) haha Sen fick hon också läsa på en engelsk hemsida om vad lucia egentligen handlar om. Efter det sprang hon och fixade till sitt glitter och gjorde om det till en "luciakrona". Sedan lekte hon lucia ända fram tills dess att min värdmamma kom hem. Då for hon och ungarna iväg för att lämna av yngsta tjejen på simning. Sedan skulle dom åka direkt till biblioteket, där jag mötte upp dom. 
På biblioteket hade dom ett "Celebrate the season" event där lucia ("The swedish symbol") skulle dyka upp. Så min värdmamma bestämde i början av veckan att hon också ville dit och titta. Tyvärr var det inte riktigt som jag hade förväntat mig. Jag hade hoppats på ett litet luciatåg eller liknande. Men det var bara en tjej som klätt ut sig till lucia som presenterades och sedan gick runt band alla människor. Nåväl, fick åtminstone en liiiten känsla av "hemma" när jag såg henne. Jag och barnen gick fram och prata med henne. Tog även ett kort på henne och barnen :) Tydligen var hon typ 1/4 svensk eller nått, haha. 
Annars fanns det kakor och pyssel för barnen och sen kollade vi även på när Jazz kör uppträdde. Super duktiga! Så det var trevligt. Vi stannade inte hela kvällen dock. Min värdmamma tog med barnen hem och jag själv for iväg till banken. Fixade mitt sparkonto och satte in lite pengar där. Wihoo! Tydligen höll matbutiken Dominic's på att läggas ner. Folk var som galna att handla eftersom allt i butiken gick för 1/2 priset. Jag skojar inte när jag säger att det typ vällde över i varuvagnarna och att hyllorna var nästan helt tomma! 
Sedan drog jag en snabb sväng till target för att fixa ett kort och en liten present till Sophia, som fyllde år igår. I kväll skulle vi nämligen fira henne på Bar Louie. Dock klantade jag till det ordentligt då glasburken med karameller som jag köpt slant ur min väska på väg ut ur bilen. PANG ner i backen....och så var det med den glasburken! Baaaah! Så jag fick plocka upp glasbitar så gott jag kunde och lämna kvar min misslyckade present i bilen. Vi hade en trevlig kväll i vart fall med mycket god mat och suuuper god chokladkaka. Vi bad om ett ljus eller nått för att få kakan att bli lite festligare, men något sådant hade dom ju såklart inte -.- Typsikt! 
 
I morgon taggar jag massor inför Pepsi Jingle Bash konserten i Chicago!! Kommer bli awesooome! Vädret ser dock inte så lovande ut. Och jag som ska köra och allt :S jaja, vi får tro det går bra!
 
 
Hoppas ni alla där hemma haft en trevlig lucia med massor av sång och fika! :)
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: