typesomielin.blogg.se

2013-11-28
23:39:00

Thanksgiving
HAPPY THANKSGIVING kära vänner ! :) Taggad eller vad? Min allra första "thanksgiving-upplevelse". Kändes märkligt att vara ledig idag. Veckan blev oerhört kort. Sov länge. Vaknade dock då och då av allt ståhej där uppe i köket. Kak-bak inför middagen i kväll. Jag började min dag med att packa in paket (de "svenska" julklapparna). Resten får jag fixa sent i kväll. I vardagsrummet satt barnen och min värdpappa och kollade på "Macy's Thanksgiving Day Parade" i New York på tv. Det får mig att inse hur stort Thanksgiving egentligen är. Hade vart kul att vara i NYC och se paraden på riktigt. Det får bli en annan gång ;) Just nu får det duga med tv:n.
 
Runt 2-3 tiden drog vi iväg till mormorn och morfarn på middag! Fick träffa några nya släktingar jag inte träffat innan. Trevligt! Mormorns bror var en av dem. En riktigt kul snubbe. Till mig sa han :"Så jag hörde att du var från Danmark?". Haha, ne du. Inte direkt ;) 
Hade längtat efter den här middagen hela veckan typ. Sjuuukt mycket mat var framdukat på långbordet som kvällen till ära dykt upp. Alla fick sätta sig och sen blev det en snabb bordsbön för att tacka för maten, familjen osv. Jag blev väl inte direkt chockad, fast ändå lite. Jag visste nog inte riktigt hur jag skulle bete mig, haha. Men det var roligt att se hur det fungerar, eller vad man ska säga :) Sen högg alla in! Guuuuud va mycket god mat det var. Som alltid! Självklart fanns det kalkon ;) Dock var den redan uppskuren så fick aldrig se den "hel". Önskar jag hade haft med mig kameran vid bordet så jag hade kunnat ta ett kort på all mat. Men kameran befann sig i min väska låååångt bort från bordet. Så tyvärr blev det ingen "mat-bild". Fyllning (stuffing), sweet potatoes, cheese broccoli, svampsås, potatismos och mycket mer gott fanns det. Yummiiie! Har nog aldrig varit så mätt, haha. Tror min värdpappa tappade hakan när han såg mig äta. "Vart tar allt vägen?" ;) haha bra fråga hörredu. 
Efteråt bjöds det på massa kakor. Bl.a dom som min värdmamma bakat. Super goda citronkakor, chocolate chip cookies m.m. 
 
På nått vis kände jag mig rätt osocial många gånger under denna kväll, tråkigt nog. Men jag blev så himla trött efter maten och blev liksom bara sittandes. Dock tycker jag om att ibland bara sitta och lyssna på när dom andra sitter och tjötar. Ibland är det svårt att veta vad man ska säga bara. Nå väl, hade en super trevlig kväll i vart fall. Dom är så härliga alla i den här familjen :)
Kramade om varenda en av dom när det var dags för oss att åka hem. Myys! Nästa gång vi ses blir troligtvis till jul. Herre gud, snart är det jul hörrni! 
 
När vi kom hem vände jag så gott som i dörren och for iväg till köpcentret där Hollister skulle börja ha 50% på hela butiken mellan kl 20 och kl 10 nästa morgon. Öppet hela natten alltså. Tror ni det var mycket folk eller? Oh ja! Helt sjukt. Kön gick så gott som ända ut på gatan. Var så sjukt mätt fortfarande efter middagen, så det var inte jätte kul att stå där i kö i över 30 min. Men men, så är det. Fick det jag behövde och sen drog jag vidare hem med en gång. Utanför Tilly's satt det folk inrullade i filtar och med kaffe i handen. Wow, folk går verkligen in för det här med "super rean" som börjar i morgon då det är "Balck Friday".
Sen var det gött att komma hem till sängen!

Har funderat lite under dagen. Funderat på allt man är tacksam över. Kändes passande eftersom det är Thanksgiving och allt. 
För er som inte vet vad Thanksgiving handlar om, så är det en speciell tid att "give thanks"/tacka och uppskatta familj, vänner, att man har mat på bordet, att man har tak över huvudet osv.
Det började med pilgrimerna som lämnade sina hem och for iväg ut på havet med båt (Mayflower). De reste hela vägen till Amerika, där dom träffade indianer som lärde dom hur man odlar majs och annan mat. Pilgrimerna planerade då en stor måltid/fest för indianerna som tack för hjälpen. Och sedan dess har amerikanarna ätit och givit tack tillsammans med sina familjer på Thanksgiving :) Thanksgiving är för övrigt årets största nationella högtidsfirande i Amerika. Det märks också. Massor av dekorationer, massor av mat osv. Måste säga att det var väldigt kul att få ta del av en riktig Thanskgiving!

Så för att återgå till mina funderingar. Man har verkligen mycket att vara tacksam över ändå. Tänk, det är ju faktiskt inte alla som har tak över huvudet. Eller mat på bordet. Eller familj och vänner som tar hand om en. Det är något jag är oerhört tacksam över! 
Så TACK så mycket! Tack för att jag har världens underbaraste familj, världens bästa vänner, mat, boende och en ljus framtid (får vi tro, haha). Och tack för att jag haft sån tur att hamna i världens bästa värdfamilj här i USA :) Man kan nog inte så mycket mer begära ändå.

KAKOOOOR!!
Världens sötaste "turkey cookies" som min värdmammas svägerska gjort :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: