typesomielin.blogg.se

2013-09-12
21:48:00

1 Månad i USA
Herregud, tänk att jag varit här i en hel månad redan. Hur sjukt är inte det? Kan inte fatta att tiden gått så fort. Fast samtidigt känns det som jag varit här i evigheter och kan knappt minnas när jag var i Sverige senast. Galet! Det har verkligen varit en toppen månad med många nya intryck och upplevelser :) Om det inte redan var uppenbart så stor trivs jag här i USA och i min värdfamilj. 

Hur har jag då spenderat denna dag? Jo, det var ingen preschool idag så hade hela förmiddagen hemma. Lill-killen hade en väldigt tidig sovstund. Detta innebar såklart en hel del spelande av sällskapsspel med 4-åringen ;) haha Efter lunchen bestämde jag mig för att vara hurtig och få ut barnen i solen. Så vi tog en jätte lång promenad till Peck Farm. Solen stekte rätt bra men det blåste lite, tack och lov. Jag är också glad åt den nya vagnen som min värdfamilj införskaffade åt lill-killen. Den går super lätt, vilket man uppskattar när man går långt! 
Jag är lite fascinerad över hur sjukt stora majsfält dom har överallt här. Allting är så lantligt emellanåt, haha. Där passar jag ju in ;) Peck Farm Park består liksom av en liten bondgård/park typ. Fint ställe och ett jätte bra "promenad mål". Finns massor av bänkar och bord så det är nog populärt att ha picknick, en gammal silo som numera är ett utkikstorn, en lekplats (håller på att göras i ordning), nån typ av museum tror jag, fjärils-hus m.m. Vi såg oss omkring på området ett tag, gick nästan upp i utkikstornet och besökte butterfly house och kollade på färgglada fjärilar. Det jobbade en jätte trevlig dam där jag småpratade lite med. När vi kom underfund med att jag var au pair och kom från Sverige säger hon:" Oj är du från Sverige? Det hade jag aldrig kunnat gissat om du inte sagt något. Din engelska är ju strålande!". Tror jag växte minst en meter efter den komplimangen ;) hahaha 
Var lite nervös att lill-killen skulle trampa ihjäl någon av alla fjärilar eller peta på dom (var inte lov att göra varken eller). Men till skillnad från en liten tjej som var där inne så uppförde han sig exemplariskt. Härligt! Pojkarna var glada och tyckte det var kul! Sedan var det till att bege sig hemåt igen.
"Min" duktiga 4-åring var en utmärkt vägvisare för mig idag. Och han gick dessutom hela vägen både fram och tillbaka. Jag var riktigt imponerad! Inga större klagomål heller. Bara på vägen hem när han började få ont i fötterna. Men jag sa åt honom att tänka på något roligt. Så hela vägen hem, ända fram till dörren berättade han en historia för mig om hur powerpuffpinglorna besegrar monster och skurkar ;) haha, han är för söt! Men det underhöll oss hela vägen hem och det fick honom på andra tankar än sina onda fötter. Uppdrag slutfört! 

Var hemma ca 30 min innan tjejerna kom hem från skolan. Sedan stormade dom in och läxläsningen var igång. Äldsta tjejen hade matte-läxa att göra. Hon talade om att hon sparade dom sista talen till senare eftersom dom var svåra. Jag erbjöd mig att hjälpa till och då får jag till svar:"Njaa, det är nog bättre mamma hjälper mig. Du kan nog inte det här". "Nehe. Vad är det du ska göra då?". "Det är multiplikation. Vet du vad det är?". "Haha jodå det har jag allt hört talas om. Jag har också gått i skolan du vet ;)" 
Haha, jag måste verka som en marsmänniska i deras ögon. "Elin, från det konstiga landet Sverige". Matematik finns nog bara i USA ;)

Idag ringde även mitt college där jag skrivit upp mig på fotokursen och talade om att det var för få som ansökt, så det blir ingen lektion på måndag. Som tur va så skulle en annan kurs starta om ytterligare två veckor, med samma tider osv. Så kursen blir allt av ändå :) Tur det! Skulle vart så typiskt om jag inte hade fått gå den kurs jag vill nu när jag hittat nått jag verkligen gillar. 

Åt butter chicken till middag och super goda gröna bönor som min värdmamma tillagat på nått speciellt sätt. Mums! Efter detta blev det städa lite på mitt rum och ta hand om kläder som jag hunnit tvätta idag. Som avslut på denna dag blir det att kolla på "Ondskan" (för att fortsätta mitt spår av svenska filmer). Igår kollade jag dock på "Spring Breakers". Den var rätt skruvad ändå. Så ingen "Wow, vilken bra film. Jag måste starta om den"-upplevelse där inte. 

Majfält heela vägen till Peck Farm
Butterfly House
Silon/Utkikstornet 
Inne på Butterfly House
 
Tur man har bra kamera i mobilen när man inte har ork att släpa på systemkameran ;)

PÖSSPÖSS
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: