typesomielin.blogg.se

2013-09-21
10:25:00

American driver's license & greetings from Sweden :)
BRA MORGON!!
Började med att ta mitt Amerikanska körkort :D Wohoooo! Awesome 
Och precis som Sandra sa (och som jag egentligen misstänkte) så var det ju hur enkelt som helst i jämförelse med hur det är att ta körkort i Sverige. Jag gick in...och efter max 2 timmar kom jag ut med kortet i handen. Och detta kostade mig 5 dollar. Alltså cirkus 32 svenska kronor. 32 KRONOR!!!!!! 
Det jag dock var mest fascinerad över var nog att du går in och säger typ "Hej jag tänkte ta mitt körkort nu". "Okej, sitt här och vänta så är det snart din tur". Där hemma är det ju ett himla ståhej innan du får bokat uppkörning/teoriprov. Fick visa lite papper såklart för att bekräfta att jag är jag och att jag bor på den adress jag bor på. Min värdpappa fick fylla i några papper osv. Eftersom vi var där så tidigt behövde jag inte vänta länge heller, vilket var planen när jag gick upp strax innan 07:00 i morse. Sen fick jag bara bekräfta lite personuppgifter (hårfärg, ögonfärg, längd, vikt och adress ska tydligen stå med på kortet). Mannen bakom disken hade aldrig varit i Sverige, men han hade hört att det var ett väldigt vackert land. Fick också veta att han inte gillar att åka skidor. Haha, där ser man! 
Gjorde ett otroligt snabbt syntest och sedan fick jag mitt teoriprov som bestod av tre papper med frågor, varav ett av dem var att identifiera vägskyltar. Tog max 10-15 minuter. Tvekade dock på några frågor som jag inte var helt säker på vad dom menade. Kuggfråga möjligen? När jag var klar rättades mitt prov, som jag fick godkänt på (hade två fel - wiiihoo!). Sen bar det av med bilen. Damen i passagerarsätet var väldigt tyst för det mesta, men helt okej trevlig när hon väl pratade. Drog "ett varv runt kvarteret", backade runt ett hörn, parkerade i nedförsbacke i typ 2 sekunder och sedan tillbaka igen. "Sådär ja. Bra, du är godkänd". Alltså, va? haha, var det allt verkligen? lite så kände jag just då. Men man klagar ju inte! Efter det var det bara att gå in och fixa foto. Nån
minut senare gick jag därifrån med kortet i handen :) Ja herre jösses! Om hela min svenska körkorts-process ändå hade gått så smidigt.
Så nu har jag två körkort! Både svenskt och amerikanskt :) Coool! Och om en månad går min prövotid ut hemma i Sverige. 
Kommer dock troligen få förnya mitt kökort efter att jag fyllt 21. Utgångsdatumet är i Mars annars eftersom jag fick ett körkort för "under 21 år". 
 
När jag och min värdpappa kom hem igen satte han och 4-åringen igång med att jobba lite ute. I rabatterna tror jag. Stack ner till mitt rum en snabb sväng och när jag kom upp igen såg jag ett grönt paket lysa borta på köksbänken. PAKET FRÅN SVERIGE!!! ojoj denna lycka. Det visade sig dock att mitt paket legat vid huvud-ingången (som vi sällan använder) och var därför fuktigt. Crap -.-  Jag undrar hur länge det har legat där? Hur som helst så slet jag upp detta sönderfallande, blöta paket. Visste ju typ redan vad som fanns i det, men spänningen var stor ändå ;) Mitt saknade skissblock (Som jag nu i efterhand kan erkänna att jag kunde köpt ett nytt. Jaja, du hade rätt mamma) och lite andra saknade grejer som jag inte fick med mig hit. Fukt hade som sagt tagit sig in, så fick sprida ut grejerna för att förhoppningsvis få dom att torka. Och det bästa av allt : SVENSKT GODIS! Nappar, bilar, salt & blandat....day made! Tack så mycket älskade föräldrar för detta paket :') <3

Nu väntar nya äventyr i Chicago resten av dagen. Ska snart dra iväg till tåget (i bra tid denna gången så jag inte missar det, haha) 
 
 
Hej så länge!
 
 

Kommentar:
#1: Hanna M

Grattis sötnos till körkortet!!!!! Fan va grym du är! Saknar dig jätte mycket, vi borde ta och skype:a snart :*<3

Svar: Taaaack fina du! :D Saknar dig med! Skype får det bli snart, banne mig :) <3
Elin. S

2013-09-26 @ 00:25:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: