typesomielin.blogg.se

2013-09-10
23:49:00

Another day in "The Windy City"

Tisdag = Ledig! Oh yeah! ;) Och i detta fall innebar tisdag även ; Träffa den svenska au pairen i Chicago. Najs! Gick upp tidigt faktiskt. Var i ordning i mycket bra tid. "Umgicks" lite med min värdmamma och 4-åringen. Allt var frid och fröjd. Och sen började kaoset!! Jag fick låna min värdmammas bil till tågstationen. Men eftersom jag inte hade min värdpappas bil så kunde jag inte parkera där jag brukar (speciellt tillstånd på dessa). Och eftersom det var en vardag så är det i princip OMÖJLIGT att hitta en parkering, eftersom ALLA jobbar i Chicago och ALLA åker tåg. När jag väl kom underfund med att jag måste över järnvägen till en annan parkering, så kommer ett annat tåg och blockar järnvägsövergången. Självklart tar det huuuur långt tid som helst för detta tåget att passera eftersom det hade minst femtusen vagnar. Så jag fick köra runt, för att sedan komma till ett totalt överfullt parkeringshus där det inte finns en enda liten p-ruta kvar åt mig. Så jag missade såklart tåget! Och stackars Sandra, som den andra svenska au pairen heter, fick vänta på mig ett bra tag innan jag lyckades ta mig till Chicago. Nästa tåg gick liksom två timmar senare. Såååå irriterande. Hade det på känn att något skulle gå snett denna dagen. Hur som helst ringde jag hem till min värdmamma som erbjöd sig att köra mig till nästa tåg. Haha, ja jösses. Så jag åkte hem igen!
Min värdmamma fick lite dåligt samvete att hon inte skjutsade mig från första början, men något lärde jag mig väl av denna morgon som jag kan ha användning av i framtiden, haha. Som sagt, tack vare min snälla värdmamma kom jag med nästa tåg. iPoden höll mig sällskap hela tågresan.

Idag har det vart super duper varmt ute. Hela 36°C! Typ jobbigt att andas ute. Men man ska ju inte klaga. Solen sken och inte ett moln på himlen nästan :) Känns inte riktigt som att det är september. Dock blåste det en hel del emellanåt. Förstår att Chicago kallas "The windy city" ;)

Kom tillslut äntligen till Chicago där jag mötte upp Sandra! Det var hennes första besök i denna stad, så nu var det min tur att guida. Hon hade tack o lov en karta med sig som jag studerade. Och jag kände igen många gatunamn jag passerat dom andra gångerna jag vart där. Vi gjorde det väldigt enkelt för oss och tog raka vägen till Millenium Park. Jag hade inget emot att gå dit igen, och återse "The Bean". Kändes bra när man klarade att hitta dit på egen hand :) Och idag var det mycket färre människor ute (men det var ju tisdag eftermiddag, så de va väl inte så konstigt kanske). Jag älskar verkligen "The Bean". Den är bara så.....cool! Jag borde försöka åka dit nån mer gång under en vardag och bara ta massa coola bilder på den från olika vinklar.
Vi satt där i Millenium Park ett tag, efter ett besök på Starbucks. Kändes jätte konstigt, men samtidigt skönt att få prata svenska med någon. Blir ju väldigt sällan konversationer på svenska häromkring ;) Pratade nog väldigt fort,...bara för att jag kunde! Haha
Gick och kolla runt lite mer i området, innan vi tog samma gata tillbaka och gick förbi Chicago Theater. Hann även med en snabb titt i en Disneybutik. Till min lycka har jag numera lärt känna ännu ett disney-fan :) Haha, Yay!! Vi bestämde oss för att vi får komma tillbaka till Chicago snart och planera lite mer innan så vi har en plan på platser vi vill besöka/se. Vi båda behövde ta tåg hem runt 5 tiden, så blev inget jätte långt besök. Men trevligt var det :) Jag såg till att jag kom med samma tåg som min värdpappa tar hem från jobbet. Så då fick jag sällskap under hemvägen! Och skjuts från tågstationen ;) Så det planerade jag bra! (Till skillnad från i morse).

Hemma blev det middag och sedan ta det lugnt på rummet en stund. Sen ringde Nicki som ville umgås. Så jag åkte och mötte upp henne på Graham's coffe igen! Idag kom vi dock dit innan det stängde så vi kunde sitta där en liten stund åtminstone. Efter god blåbärs-glass blev det en promenad i den fortfarande väldigt varma kvälls-luften. Var hemma strax efter 10. Hann att prata lite med mina värdföräldrar om min dag och sedan var det läggdags. I morgon blir det jobba igen!
Sammanfattning: Jag missade tåget, jag hade en väldigt trevlig dag, det var hur varmt som helst och jag har insett hur mycket jag gillar Chicago! Toppen stad. Och tänk vad mycket jag INTE har sett ännu :) Kan knappt vänta tills jag får se mer!
 
 
En liten glimt av Lake Michigan långt där borta
 
Goodnajt!
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: