typesomielin.blogg.se

2013-09-29
23:06:00

IKEA
Ååååh älskade Ikea! Då var det äntligen min tur att hälsa på dig. De flesta av mina kära svenskar från orientation har redan hunnit vara där flera gånger ;) Så nu var det äntligen dags för mig också! Och mina tyskar hängde på såklart. Dom älskar också Ikea, så jag kan ju gå där och vara super stolt och mallig över att det är svenskt ;D haha
Min dag började dock med sooovmorgon. Men som de flesta andra dagar så vaknar jag av att barnen springer runt i köket ovanför. Alltså vaknade jag 3-4 gånger mellan 6:00 och 8:00. Somnade ju om igen varje gång, men ändå...
Gick väl tillslut upp runt 10.00 och skypade med mamma. Och även storebror, en liten stund innan han for iväg :) Hörde talas om att det börjar bli/är kallt där hemma i Sverige? ;) Här beräknas det vara mellan 20-30°C hela veckan nu! Hoho jaja ;) Man har verkligen svårt att fatta att det är Oktober nästa vecka redan. Helt galet!
Efter nästan två timmars skypande kände jag väl att det var dags för frukost kanske. Uppe höll min värdmamma på att storstäda. Tvätta golven osv. Så jag gjorde mitt bästa för att inte klampa över och smutsa ner det nytvättade golvet när jag skulle fixa frukost. 
Senare åkte dom iväg för att äta middag osv. hos mormor & morfar. Äldsta tjejen hoppades att jag också skulle följa med. Så när jag berättade att jag skulle till Ikea med mina vänner så säger hon:"What? But why are you going to Ikea? Do you even know what that is?". Hahaha, ehm ja, Ikea råkar ju vara svenskt ;) så jag tror nog att jag vet vad det är. Sen blev hon jätte förvånad att det var svenskt. Men hon kunde fortfarande inte förstå vad vi skulle göra där, haha. 
Sen vaknade "Elin som alltid är sen" till liv igen och tiden bara rann iväg för mig. Skulle plocka upp Nicki och Sophia + tanka bilen. Innan jag kom iväg hemifrån åt dessutom hunden upp min lunch-macka som jag tänkte ta med i bilen. Den hunden alltså! Inte en enda pryl går säker när den hunden är i närheten. Mitt eget fel dock...
Kom till slut iväg. Plockade upp Nicki. Åkte till närmaste bensinstation. Lyckades välja den segaste pumpen av dem alla. Iväg till Sophia. Och sedan ÄNTLIGEN bar det av mot Ikea! Tur att det inte ligger mer än ca 30-40 min från var vi bor. Jag körde, Sophia var gps ansvarig och Nicki var dj ;) haha Efter all motorväg ser vi den tillslut.....den blå-gula skylten!!! Det kändes nästan lite overkligt, haha. 
Vi började med att äta middag. Och middagen bestod självklart av....*trumvirvel*....SWEDISH MEATBALLS!! Alltså, det var så himla gott så ni förstår inte! Att något så vardagligt, enkelt och typiskt svenskt kan vara så gott? Sentimentalt värre. Vi kände oss verkligen som hemma ;) Ja, tyskarna tyckte att det kändes som hemma i Tyskland. Kan ju vara för att Ikea ser precis likadant ut typ överallt. Det fanns verkligen ingen större skillnad. Och det är ju så underbart att alla namnen på varorna är på svenska! Alla å,ä och ö:n fanns överallt! Naaaaajs! Precis som mina svenskar från orientation, lade jag också märke till att t.o.m böckerna i bokhyllorna är svenska. 
Och precis som när jag besöker Ikea hemma i Sverige så vill jag ju köpa varenda pryl där inne och bara inreda som en galning. Nu råkar jag ju dock ha ett rum hemma hos värdfamiljen som redan är fullt med Ikea möbler, haha. Vi gick där ett tag och plockade med oss lite grejer och fyllde tillslut den gula kassen full (typ). Jag handlade mest ;D haha förvånad någon? Nej, skulle inte tro det. 
Något av det bästa var nog när vi kom till matvarorna och julavdelningen. Ojojoj! Lyckliga Elin!
Måste dock åka hit igen någon gång närmare jul och införskaffa lite julsaker. Julmust t.ex. GUD VAD GOTT!! Fast det är ju ingen Apotekarnes eller Nygårda förstås. Men ändå...
Försökte förklara för Sophia och Nicki vad det är. Så dom ska få smaka en vacker dag så får dom avgöra själva. Dom köpte dock en kanelbulle att dela på, för det hade dom aldrig ätit förut. Och dom älskade det! ;) Jag har lovat att baka egna bullar så dom får smaka "the real deal" så att säga. Herre jösses, hur ska det gå? Ja, jag får väl göra ett försök. Det är ju trots allt Kanelbullensdag på fredag! :) 

Vi lämnade Ikea precis klockan 8, då det skulle stänga. Bra gjort av oss! Haha Hem i mörkret for vi och hem kom vi. Min värdpappa var uppe fortfarande. Han tänkte nog "Men vad har du köpt egentligen?" när han fick se den blå kassen jag hade. Såg ut som jag handlat jätte mycket haha Berättade att jag nu köpt gräddsås och lingonsylt, så nu får det bli köttbullar snart. Det har min kära värdfamilj väntat på länge nu ;) 
Tog dessutom ett glas av den "Apple cider" som dom köpte när dom var på apple-picking igår. Så himla god! Det var seriöst som att bita i ett hem-odlat äpple. Gööött!
Min värdpappa frågade sen: "Spenderade ni alltså all denna tiden bara på Ikea?". Haha jajjemen! Han har nog också, precis som sin dotter, svårt att förstå varför vi gillar det så mycket ;) 

Nu blir det sängen, för i morgon är det åter måndag igen! 

Ååååh namnen <3
As najs färg på KASSET lådorna! (tyvärr passar dom inte in i mitt rum här)
Ja här kändes det verkligen som HEMMA :')
Pepparkakor och julmust
Hej då Ikea, för denna gången! ;)
(Och jag håller med dig Micaéla. Dom är helt ute och cyklar vad gäller uttalandet, haha)
Mina inköp ;) 

PÖSS PÖSS
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: