typesomielin.blogg.se

2013-09-21
23:13:00

Navy Pier

Som jag skrev tidigare, denna toppen-dagen fortsatte med en tripp till Chicago city (börjar bli en vanesak att åka dit på helgerna nu). Mötte upp min andra svensk och vi började vårt lilla äventyr att på egen hand orientera oss runt i staden. Nicki kunde ju inte följa med idag tyvärr :( annars hade hon guidat oss helt klart. Fast jag tror det var bra för oss att gå runt där själva. Vi (eller jag) följde hela tiden en liten karta och övade in gatorna. Vårt mål denna dag var Navy Pier, som jag tidigare nämnt att jag vill besöka :) Först funderade vi på om vi skulle ta en taxi. Fast varför det? Vi kan lika gärna gå så får vi motion, vi sparar pengar och får se mycket mer. Så vi tog faktiskt inte en enda taxi på hela dagen. Det var inte speciellt svårt att hitta heller. Bara att följa riktningen mot Lake Michigan typ. Känner att jag börjar känna igen mig mer och mer nu och se hur gator hänger ihop osv. Gött mos! 

Tur med vädret hade vi också. Men som sagt, det heter ju inte "The windy city" utan anledning. Sandra föreslog att jag skulle döpa kvällens inlägg till "Vi hade i alla fall tur med vädret..". Haha, fast då skulle det ju låta som att dagen inte vart så bra. Vilket vore en lögn ;)

Navy Pier är nog ett bra ställe att hänga på en härligt varm sommardag. Det får vi komma ihåg till nästa sommar. Det var ett väldigt fint ställe måste jag säga. Mysigt område med barnmuseum, karuseller, minigolf, restauranger, hamn, spelhall, souvenirbutiker m.m. Sandra och jag tog oss ett varv i pariserhjulet (Navy Pier Ferris Wheel). Väldigt fin utsikt och helt klart värt :) Vi käkade goda cheeseburgers och kollade i en souvenirbutik. Dom hade as coola t-shirts med "Blues Brothers" tryck på. Tyvärr lite väl dyra. Och massa gangster prylar, haha. Vi tog dessutom foton i ett sånt där Photobooth. Bilderna kan vi ju helt klart skratta åt nu i efterhand ;) haha

Egentligen hade vi velat hinna med mycket mer idag. T.ex Lincoln park (som mina värdföräldrar föreslog med tanke på vädret) och en shopping gata. Men tyvärr fick vi bege oss tillbaka till tågstationen. Dock gick vi ju, så det tog sin lilla tid. Och vi freestylade helt och hållet när det gällde att välja väg. Vi bara gick och sen hamnade vi rätt ;) Vi gick till och med utanför kartan, haha. Började komma in i lite potentiella ghetto-områden. Kul att se hur stor skillnad det är bara några kvarter bort från alla skyskrapor. Hade vi fortsatt längre hade vi helt klart kommit till det riktiga slumområdet. Eftersom vi inte var med på kartan längre fick vi gissa oss fram och köra på känsla. Och sedan hamnade vi precis där vi skulle. Flyt eller? haha, tur vi har lokalsinne ;) 

Bra marginal till våra tåg hade vi också. Bra jobbat av oss! Tack för idag Sandra (ifall du läser detta). Hade super kul och det var härligt att få prata lite svenska igen ;) haha 

När jag kom hem var huset tomt. Dock dröjde det inte länge förrän familjen var tillbaka. Dom hade vart på Mcdonalds och varenda unge hade glass eller kaka att äta på. Gottegrisar! Själv har jag visserligen slukat en av mina påsar med nappar idag. Ångrar det dock INTE!

Barnen fick slänga sig i säng, sjukt exalterade inför morgon dagen. Jag gick också typ och la mig. Eller jag förde över bilder, bloggade och läste....för att vara exakt. Hörde hur mina värdföräldrar tittade på film där uppe. Tror att det var "Pitch Perfect" och blev genast sugen på att göra dom sällskap. Meeen sen hörde jag att den snart var slut, så blev kvar på mitt rum. Gött slut i benen efter allt promenerande. Och i morgon kommer det bli ÄNNU värre! Taggaaaa

Fast jag får ju åka karuseller åtminstone ;) Så jag överlever nog.

Nu ska jag försöka sova. Även om syrsorna utanför låter som dom numera kommit in i mitt rum. Huhuu, ju mer jag tänker på det, ju närmare kommer dom. Skulle ju inte kunna va helt omöjligt, med tanke på spindlarna som ärat mig med besök den senaste månaden. 

PUSSPUSS

 
Chicago Tribune building
Tänker inte ens försöka förklara denna bild...
Navy Pier
Kändes sjuuukt amerikanskt ;)
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: