typesomielin.blogg.se

2014-02-24
23:23:00

Fotokurs
Idag började som sagt min fotokurs. Huhu, va lite nervös när jag satt i bilen på väg dit. Men det gick bra. Lyckades hitta rätt rum och allt (med lite hjälp från receptionen). Första tanken när jag kom in var :"wow, jag är typ yngst här inne". Men det dök upp några yngre senare, haha. Inte för att det spelar mig någon större roll egentligen. Läraren är sjukt kul :) Riktigt cool snubbe. Han visade oss lite av hans egna bilder och hänvisade oss till hans egen hemsida för att kolla lite mer. Alla i gruppen fick presentera sig och berätta varför man valde att gå denna kurs. De flesta gav svaret :"Jag fick denna fina kameran i julklapp/födelsedagspresent etc. och jag har ingen aning hur jag ska använda den". Haha, så de flesta av oss ligger på samma plan. Jag har ju alltid älskat fotografering, men det är ju fortfarande mycket jag inte kan.
 
Under dagens lektion lärde vi oss mest siffror. Shutter Speed, F-stops och ISO. Jag var verkligen totalt lost där ett tag, haha. Fick be grannkillen om en papper eftersom jag själv glömde ta med anteckningsblock (vilket jag VERKLIGEN hade behövt med tanke på alla siffror). Han gick igenom hela bas funktionen av en kamera typ och senare fick vi testa på att använda oss av olika kombinationer mellan ISO, shutter speed osv. Ser fram emot 3:e lektionen då han tänkt ta med lite av sina studiogrejer så vi kan få fota i en "studio". 
varje vecka kommer vi ha en liten hemläxa. Två bilder att ta med. En bild som vi tagit själva under veckan och en bild från en annan fotograf som vi finner inspirerande. 
Vi gick typ en halvtimma över tiden innan det bar hemåt. Nöjd ändå efter min kurs. Men finner fortfarande en del av siffrorna förvirrande ;) haha vi får se hur detta går!
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: