typesomielin.blogg.se

2014-10-11
22:15:00

House On The Rock
Hello! 
I dag hade jag, tjejerna och min värdmamma en tjej-dag i Wisconsin! :) Vi besökte "House On The Rock". Ett hus uppe på ett berg/sten, byggt och designat av Alex Jordan. Har ni inte hört talas om detta tidigare så borde ni googla det ;) haha Faktiskt ett väldigt häftigt ställe. Denna snubben är en konstnär, arkitekt och designer utan dess like och en riktig samlare dessutom. Han byggde "House on the Rock" så gott som helt själv. Släpade cement, sten, verktyg osv. upp på berget. Starkt gjort!  Bortsett från "House on the rock" så fanns det trädgårdar i asiatiskt stuk och dessutom ytterligare några hus/byggnader där alla hans samlingar höll hus. Och när jag nu säger att han samlat på allt så menar jag verkligen ALLT. Killen är helt galen, haha. Det fanns flera olika avdelningar med allt han samlat på genom åren. Dockhus, dockor, cirkusfigurer, hjul till gamla cirkusvagnar, maskiner, vapen, riddarrustningar, lampor, skepp (inga "real size" skepp förstås) och mycket mycket mer. Helt galet!!! Och det är ju egentligen ingen "skit" han samlat på. Allt är ju liksom sjukt fina grejer ändå. Men min fråga är, VART har han fått allt ifrån? Och HUR kommer man på att "hmm jag tror jag ska börja samla på detta". Haha ja, jag tror nog inte det är någon idé att försöka förstå sig på denna mannens sätt att tänka. 
Man fick dessutom se världens största karusell (sån där gammaldags som går runt, runt med hästar osv. att åka på). Denna har han BYGGT HELT SJÄLV. Helt sjukt! Super fin dessutom :) 
Detta ställe byggde han för att dela med sig av sitt intresse för konst och arkitektur. Han älskade musik också, vilken man kunde se i hans "music room". Där fanns instrument som spelade av sig själva med hjälp av maskiner. Hur coolt som helst :) 
 
Ja, vi hade då en toppen bra dag i Wisconsin måste jag säga :) Vädret var dessutom kanon fint vilket gjorde det ännu bättre! På vägen hem stannade vi och åt middag på Olive Garden. Där blev det god pasta och sedan donut- fyrkanter att doppa i choklad till efterätt ;) Sjuuukt mätt efteråt, haha. Tjejerna somnade sedan i bilen. Jag höll mig dock vaken och höll min värdmamma sällskap! 
Kom inte hem så sent som vi tänkt oss, men det blev inte mycket mer gjort än att läsa lite och sen lägga sig. Bra dag som sagt :) 
 
Welcome to Wisconsin ;)
En del av den japanska trädgården
Informationscentret som berättade allt om Alex Jordan och om hur House on The Rock kom till :)
Första delen på huset
"The Infinity room"
Ser ut som om man skulle kunna gå lååångt ;)
Inne i "House on The Rock"
Nu börjar samlingarna. Här har en gammal "stad" byggts upp med små butiken fyllda
med sånt han samlat på :)
Vacker ljuskrona
Självspelande orkester ;)
Världens största karusell :)
Dockhus-samlingen
Cirkus/Orkester
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: